top of page
  • Skribentens bildPetter Salomonsson

VAD ÄR OPERATIONAL EXCELLENCE

Uppdaterat: 7 juni 2021

Operational Excellence är både problemlösning och ledarskap med syfte att organisationen skall kunna genomföra återkommande förbättringar.

Kontinuerlig förbättring är resultatet av medvetet arbete för att trimma organisationens processer i vilka produkter skapas eller tjänster tillhandahålls. Det sker vanligtvis stegvis över tid, snarare än direkt genom någon banbrytande produktinnovation, omorganisation eller tillämpning av teknologi.

I vissa fall är extern påverkan en drivkraft för förbättring, och i andra fall är radikala förändringar av organisationen en konsekvens av arbetet med Operational Excellence.


Vad är Oparational Excellence

Hållbara organisationer

I alla organisationer finns minst ett område som har förbättringspotential. I de flesta organisationer finns fler än ett område som skulle kunna förbättras. Men hur genomförs förbättringar? Hur säkerställer man att förändringarna är meningsfulla? De flesta som varit yrkesverksamma under en längre tid har varit med om, eller varit drivande, i stora initiativ vars syfte var att omvälva hela verksamheten. Radikal förändring. Omorganisation. Stora förändringar har sin plats, men de innebär också stora ansträngningar för en organisation och dess medarbetare.


Det går att åstadkomma förändringar på ett mer lågmält sätt. I små steg och under väl kontrollerade former. Med hjälp av ramverket Operations Exellence.


Operational Excellence är både problemlösning och ledarskap med syfte att organisationen skall kunna genomföra återkommande förbättringar.



Vad är Operational Excellence

Det pratas ibland om kontinuerlig förbättring. Vi ser varje liten förändring som ett steg, och det är stegfrekvensen som avgör förändringstakten eller hastigheten. Operational Excellence är ett svårt begrepp och kritiken mot filosofin är berättigad. För att kunna få praktisk användning måste filosofin kompletteras med metodik. Operational Excellence är inte en uppsättning aktiviteter som kan bockas av. Det är mer ett tankesätt inom en organisation. En målsättning. En filosofi. Ett betraktelsesätt.


För att fatta beslut om att påbörja arbetet med att driva Operational Excellence behövs en förståelse för vad återkommande förbättring egentligen är i konkret handling. Kontinuerlig förbättring är resultatet av medvetet arbete för att trimma organisationens processer i vilka produkter skapas eller tjänster tillhandahålls. Det sker vanligtvis stegvis över tid, snarare än direkt genom någon banbrytande produktinnovation, omorganisation eller tillämpning av teknologi.


I vissa fall är extern påverkan en drivkraft för förbättring, och i andra fall är radikala förändringar av organisationen en konsekvens av arbetet med Operational Excellence. Genom att sträva efter kontinuerlig förbättring förbättras en organisations förutsättningar för att bygga vidare på de förbättringar som har realiserats. Summan av återkommande förbättringar över tid är förbättringar för organisationen. Det går inte att uppnå Operational Excellence annat än momentant. Det går att sträva mot, men målet är inte nåbart som ett slutmål. Däremot är delmål möjliga att identifiera, och när de uppnås bör de uppmärksammas och firas.


Varje vecka och varje dag måste alla medarbetare ha förutsättningar att reflektera över hur nyttan för kunderna skulle kunna förbättras

En organisation fungerar enligt principerna för Operational Excellence när samtliga medarbetare i en organisation förstår vad som skapar nytta för kunder och agerar därefter.

Varje vecka och varje dag måste alla medarbetare ha förutsättningar för att reflektera över hur nyttan för organisationens kunder skulle kunna förbättras, och organisationen måste skapa förutsättningar för att exekvera på medarbetarnas insikter.



Sammanfattning

Operational Excellence handlar inte om att minska kostnader eller om att öka produktiviteten, även om det ofta blir en konsekvens av att arbeta enligt principerna.

Operational Excellence handlar om att skapa och upprätthålla en organisationskultur som tillhandahåller produkter och tjänster samtidigt som organisationen kan förbättra sig själv och därmed vara långsiktigt livskraftig.

Återkommande förbättringar kräver kontinuerligt engagemang. När målsättningen formuleras om till att utöver resultat innehålla även ambitionen att bli bättre än konkurrenterna skapas förutsättningar för uthålligt engagemang, som i sin tur leder till återkommande förbättringar.

bottom of page